Läs vår guide om hur du kan ändra dina inställningar så Facebook inte följer din aktivitet på andra plattformar.
Off-Facebook-aktivitet är en sammanfattning av dina onlineaktiviteter som företag och organisationer delar med Facebook när du besöker deras appar eller webbplatser. Partnerskapet sker genom Facebooks affärsverktyg och sammanställer data genom verktyg som Facebook Login, (när du loggar in på en app eller webbplats med din Facebook-inloggning), Facebook SDK eller Facebook Pixel. Sedan delar den denna information med plattformen.
Fram till förra året hade du liten kontroll över data som appar och webbplatser delade med Facebook, och inget sätt att övervaka vilken typ av information dessa tredjepartsappar kunde komma åt. Men aktivitet utanför Facebook fungerar som integritetskontroll, vilket gör att du kan begränsa eller förhindra att din aktivitet ses och delas.
Facebook använder din aktivitet utanför Facebook och din aktivitet på Facebook för att:
- Visa mer relevanta annonser. (Anpassa din annonsupplevelse med Annonspreferenser ).
- Föreslå grupper, evenemang eller Marketplace-objekt som du kan vara intresserad av.
- Hjälp dig att upptäcka nya företag och varumärken.
- Hjälp företag och organisationer att förstå hur deras webbplats, app eller annonser presterar och om de når rätt personer.
- Identifiera misstänkt aktivitet för att hålla Facebook säker.
Om du vill se vilken information som delas, gå till Facebooks affärsverktyg och granska den. Härifrån kan du redigera dina inställningar, rensa informationen, begränsa vad tredjepartsappar och webbplatser kan komma åt och stänga av framtida aktivitet utanför Facebook från ditt konto.
För att göra ändringarna, gå till Inställningar & Sekretess > Inställningar > Din Facebook-information > Off-Facebook-aktivitet. När det väl har rensats kommer Facebook inte att kunna spåra din aktivitet utanför webbplatsen, och du kommer inte att se irriterande, riktade annonser från dessa webbplatser.
Om du vill gå ett steg längre och ta kontroll över vilka annonser du ser på Facebook, gå till Inställningar > Annonspreferenser . Under Annonsörer och företag kontrollerar du vilka annonsörer som har visat annonser med hjälp av en lista som har laddats upp till Facebook med din information. Välj ett företag och sedan Tillåt inte, och framöver kommer du inte längre att se annonser från dessa annonsörer när de använder en lista från det företaget.
Ett annat alternativ är att gå till Annonsinställningar och välja vilka annonser som ska stängas av annonser baserat på din aktivitet på Facebook-företagsprodukter som du ser någon annanstans, data från partners eller annonser som inkluderar dina sociala handlingar.
Observera att den här metoden inte tar bort någon data, och du kommer fortfarande att se samma antal annonser som du hade tidigare.