Du har säkert hört att Facebook, Google och Netflix lägger mycket pengar på att få dig att använda deras tjänster. Att det är i deras intresse att du maximerar din tid hos dem. Netflix har nämt att deras största konkurrenter är YouTube och sömn. Till viss del vill de ha kontroll över din tid. 

Men hur påverkar det dig?

Hur påverkar det dina barn?

Hur kan du få tillbaka kontrollen och vara en förebild mot dina barn?

I den här artikeln vill jag belysa några sätt som du påverkas. Hur du kan få insikt om hur du påverkas. Samt några knep du kan göra för att ta kontrollen tillbaka. 

Insikt:

I senaste versionen av iOS för iPhone och iPad ger Apple dig möjlighet att få en inblick hur du spenderar din skärmtid. Du hittar en mer djupgående inblick här.

Med insikten om hur mycket tid du spenderar framför din telefonen och vilka appar som tar tid kan du bestämma vad du tycker är rimligt. 

Du får också veta hur ofta du väcker din telefon (mer skrämmande än vad du tror) samt vilka appar som skickar flest notiser och när. 

Allt det här ger dig en bra insikt i hur din telefon påverkar dig. Apple hjälper dig också om du vill sätta tidsbegränsingar för vissa appar eller stänga ner vissa helt. Samt sätta upp tider på dygnet då du inte vill bli störd alls. 

När det kommer till hur dessa tjänster arbetar för att maximera din tid hos dem så är ovan nämnda insikter KPI:er för hur de lyckas, men också för dig att veta hur du påverkas. För du påverkas. Kanske är det den första insikten du måste förlikas med. Vi är ganska enkla att påverka och till viss del manipulera.

Hur påverkas du av:

  • Färger
  • Känsla av kontroll
  • Notiser
  • Belöning
  • Oändligt scrollande

Dessa fem huvudkategorier summerar hur du kan påverkas. 

Färgerna som påverkar:

I studier har man märk hur vi som människor dras till varma färger, gärna rött. Det är ingen slump att den röda cirkel som signalerar att appen har något nytt är röd och inte till exempel blå. 

Känslan av kontroll:

Det finns studier som visar att den enarmade banditen är ett av de mest beroendeframkallande spelen. Forskare har hittat att känslan av att dra i spaken ger användaren en tro om att de kontrollerar möjligheten till vinst, som så klart är helt slumpmässig. 

Samma funktion finns i många av våra appar och kallas i folkmun Pull to refresh. Appen skulle visat dig det senaste inlägget ändå men när vi själva får dra ner ger det oss en känsla av kontroll över uppdateringen och ger då en ökad känsla av välbefinnande när du får nytt material att konsumera. 

Notiserna verkan:

När telefonen ger dig en notis så påverkar det dig. Oavsett om du agerar på notisen eller ej. Notisen får dig att tänka på appen eller tjänsten även fast du själv inte planerade att göra det. Den schemalägger ofta en tid i din hjärna att återkomma till appen. 

Belöningarna:

Vi gillar att göra något rätt eller bra. Därför påverkas vi av belöningarna vi kan får av våra tjänster, hur banala de än må vara. Snapchat ger dig belöning för hur länge du kan hålla daglig kontakt med en annan person. Det har visat sig påverka ungdomar till den grad att de lämnar ut sina inloggningsuppgifter till kompisar för att upprätthålla kontakten om de själva är bortresta. Allt för att hålla kvar vid belöningen. I realiteten innebär det att de sociala medierna inte innebär en kontakt såsom vi vanligtvis definierar den och vet är bra för oss som människor. Istället blir det någon slags tom kommunikation för att upprätthålla en belöning. 

Det oändligt scrollandet:

… eller autoplay är ett sätt för dessa tjänster att minska friktionen för dig att stanna kvar hos dem även om du var klar med vad du först tänkte göra. Det dyker kanske upp en ny intressant artikel eller video. Ofta kan det vara bra och intressant men, du har inte själv gjort de valet. De har påverkat dig att stanna kvar lite längre hos dem. 

Så vad kan du göra för att få tillbaka kontrollen?

Börja med att att skapa en miljö för den interaktion med telefonen. 

Aktivera stör ej

Vad är stör ej? Jobbet ger dig kontrollen att fokusera och inte bli störd. Under den perioden som du aktiverar stör ej som kommer notiser inte visas, samtal tystas (om du inte sätter upp undantag) och färgerna på låsskärmen tonas ned. 

Du kan aktivera Stör ej på två sätt. 

  1. När du vill inte vill bli störd
  2. Schemalagt från en viss tid på kvällen till morgonen. 

Lägg till stör ej som val på kontroll center. Då kan du enkelt aktivera det vid kortare tider när du behöver fokusera. 

Vi rekommenderar också att du schemalägger stör ej. På det sättet kan du varva ner på kvällen. Skulle du titta på telefonen under natten visar den inte notiser utan bara tiden och på morgonen får du en chans att vakna innan du behöver ta tag i alla notiser. 

Gå till Inställningar —> Stör ej

Där kan du sätta upp tidsspann, välja om du vill ha undantag för personer som får ”störa” plis lite andra inställningar. 

Men du kan göra mer för att få kontroll på din skärmtid. 

Sidan HumaneTech (http://humanetech.com) grundad av en tidigare anställd på Google, tar fram några exempel på vad du kan göra.

Få bukt med färger:

För att inte påverkas av färgerna på din iPhone kan du ställe in den att bara visa gråskala. 

Gå bara till:

Inställningar —> Allmänt —> Hjälpmedel —> Hjälpmedelsgenväg (Längst ner) —> Färgfilter. 

Du kan sedan enkelt aktivera och avaktivera gråskala genom att trycka tre gånger snabbt på hemknappen. 

Bild.png

Notiser på rätt sätt:

Stäng av notiser som inte är skapade från en annan person. Notiser som är bra kommer från Telefon och SMS men kanske inte att en kontakts kontakt har skapat ett event på Facebook. 

Sätt begränsningar:

Bestäm hur mycket tid du vill lägga varje dag på vissa specifika appar som du känner att du lägger för mycket tid på. 

Gå till Inställningar —> Skärmtid —> Appbegränsingar —> Lägg till app

Där kan välja olika kategorier av appar och begränsa ditt användande. Då får du en varning när du närmar dig din tidsåtgång och undvika att bli insugen för mycket. 

Kategorier: How toNyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *